Uber NL / Uber BXL
Done in: 2019 / Customer: Uber NL, Uber BXL / Task: Social Media Strategy, Copywriting [NL] & Community Management / For: Twitter, Facebook, Instagram / Using: Opal, Sprinklr
Achtergrond
Wat weinig mensen weten is dat Uber in 2009 in San Francisco is opgericht en in 2012 actief werd in London en Amsterdam. Later volgden andere steden.
Hoe werkt het?
Het is een dienst die bemiddelt tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer, door hen in-app met elkaar te verbinden. Klanten kunnen een vervoermiddel vinden en boeken via de app, waarna de rit via een creditcard wordt betaald. Het bedrijf is inmiddels in 67 landen actief en vooral in trek bij ondernemers om een aantrekkelijke commissie.
In het nieuws
Uber is de laatste jaren veel in het nieuws geweest. In verschillende steden zijn officiële taxichauffeurs in protest gekomen tegen Uber-drivers die veelal niet over de vereiste vergunning, opleiding en veiligheidsvoorzieningen beschikten. In Brussel rees in 2018 zelfs de vraag of Uber wel legaal was. En misschien heb je dit incident in 2019, tijdens de Gay Pride in Amsterdam, meegekregen:
Uber introduceert ‘discriminatieknop’ na weigering dragqueen in Amsterdam.
[BRON: NOS]
Social Studio
Binnen de ‘Social Studio’ hield ik me bezig met het creëren van aantrekkelijke content, effectieve campagnes en het uitvoeren van goed community management.
Campagnes
We hebben indertijd veel Campagnes op touw gezet, zoals ‘Uber Cities’*. We creëerden bijvoorbeeld samen met We Are First een grote influencer outreach om #Jump in de markt te zetten. Daarnaast organiseerden we i.s.m. North Sea Jazz en Lowlands leuke giveaways, zie onderstaande visuals.
Community management
Voor deze campagnes deed ik community management voor 6 social media kanalen: Instagram, Facebook en Twitter voor de Nederlandse plus de Belgische markt. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de content planning en ik schreef regelmatig mini-blogs als ‘Driver Stories‘ en captions, zoals:
Tag een vriend die wel wat cultuur kan gebruiken – en sleur hem/haar mee naar de Rotterdam Sculptures! Samen én met Uber kun je de leukste plekken bezoeken die je wilt. #WhereTo