Ga jij starten met bloggen? Of ben je als professional op zoek naar meer structuur voor jouw blogs? Door deze 7 essentiële stappen te zetten, loop je geen potentiële klanten meer mis en ga je effectieve blogs schrijven bij de vleet!

Voordat ik begin wil ik graag iets met je delen. Ik ben ooit begonnen als ghostwriter, omdat bloggen voor veel ondernemers nog altijd een ‘ding’ is. Ben jij ondernemer en moet je jezelf er écht toe zetten om te bloggen, laat staan een professioneel stuk op te stellen? Kijk dan eens of je dit niet beter kunt uitbesteden. Schrijven is duidelijk niet jouw passie. Dat is geen schande. Maar door het uit handen te geven maak je iemand anders er heel gelukkig mee! Jouw doelgroep trouwens ook! Bovendien geeft dit jou meer ruimte om te doen waar jij wel gelukkig van wordt!

Een ghostwriter of schaduwauteur is een auteur die op verzoek iets schrijft zonder zelf als schrijver vermeld te worden. Let op! De publicatie verschijnt alsof ze van de opdrachtgever zelf is.

WIKIPEDIA

Ben jij er nu klaar voor om effectief te gaan bloggen? Let’s go!

Stap 1. Zoek een relevant onderwerp

Het schrijven van een blog begint bij het vinden van een relevant onderwerp. Dit is uiteraard een onderwerp dat jouw doelgroep aanspreekt. Naar welke informatie is jouw doelgroep op zoek? Welke kennis bezit jij, waar je hen mee kunt helpen? Houd ook tijdens het schrijven jouw doelgroep steeds voor ogen.

Je kunt diverse tools gebruiken om zoekintenties en volumes te achterhalen. 

Daarnaast kun je ook gewoon de startpagina van Google gebruiken als inspiratiebron, of om de populariteit van een woord te achterhalen. Zoals je misschien wel weet geeft Google aan hoe vaak er op een woord gezocht wordt.

Stap 2. Bepaal de opbouw (structuur) van je blog. 

Als je een geschikt onderwerp hebt gevonden, is de volgende stap de structuur van je blog te bepalen. Welke (sub-) onderwerpen komen aan bod? Wat is een handige volgorde waarin je die aan de orde wilt stellen?

Een goede structuur is essentieel voor de leesbaarheid van je blog. Mensen vinden het over het algemeen niet heel prettig om van een scherm te lezen, maar met een heldere opbouw neem je jouw lezers mee in het verhaal en stimuleer je hen je hele blogpost te lezen. Anderzijds geeft het mensen met een specifieke communicatiestijl de kans om jouw blog te scannen op de voor hen belangrijkste zaken. (Over scanbaar, lees: 3.1)

In de basis bestaat een blogpost uit de volgende onderdelen (zie preview-afbeelding bovenaan de pagina)

  • Hook – Bestaande uit een pakkende titel en een aandachttrekkende afbeelding.
  • Opening – Geef lezers een voorproefje van wat ze kunnen verwachten. Laat duidelijk worden waarom ze jouw blog écht moeten lezen.
  • Body – Welke informatie wil je met je bezoekers delen? Mijn advies is gebruik te maken van de volgende opbouw: 1. Probleemstelling, 2. Onderzoek, 3. Uitwerking van de oplossing, 4. Middelen, 5. Samenvatting.
  • Closing – Wees niet bang om de belangrijkste informatie of conclusies te herhalen.

Tip! Maak gebruik van een outline. Dit doe je door, voordat je begint met schrijven, de (sub)onderwerpen te bepalen en vervolgens in kernwoorden, eventueel gebruikmakend van tussenkoppen, neer te zetten welke informatie je wilt delen. Als je een goede outline hebt gemaakt, zul je merken dat het schrijfproces veel makkelijker gaat!

Stap 3. Leg op de juiste plek nadruk

Hoe sneller je jouw lezer weet te overtuigen om verder te lezen, des te beter. Dit doe je door op de juiste zaken nadruk te leggen. Dus wanneer je eraan toe bent om je blog inhoudelijk te gaan vullen, let er dan goed op wáár je de nadruk legt. In deze stap zal ik de belangrijkste zaken toelichten.

3.1 Titel / Inleiding

Allereerst, de titel en inleiding van je blog zijn super belangrijk! Als je ervoor zorgt dat je titel de lezer triggert om te gaan lezen, dan loop je geen potentiële klanten mis. Dit doe je door meteen het (probleem of) voordeel voor jouw lezer te benoemen. Je maakt zo jouw lezer enthousiast of nieuwsgierig. Wist jij dat titels met nummers tot 73% meer shares en interacties opleveren? [BRON]

Voorbeeld:

  1. “Op vakantie naar Lissabon? Deze 7 bezienswaardigheden mag je niet missen!”
  2. “Loop geen omzet meer mis met deze 10 simpele tips”
  3. “Voorkom …. met deze 7 stappen voor succes!”

Tip! Kijk voordat je jouw titel definitief maakt even naar de concurrentie. Door jouw titel tussen “…“ te plaatsen in Google, zie je in één oogopslag hoe de concurrentie het aanpakt. Het liefst heb je dan natuurlijk geen enkele concurrentie op je blogtitel.

3.2 Maak je blogpost scanbaar

Ten tweede, voorkom lappen tekst! Maak je tekst scanbaar door het gebruik van korte zinnen, bulletpoints, witregels en subkoppen. Beperk je echt tot het essentiële. Houd voorbeelden kort en krachtig, en schrap overbodige zinnen. Zo houd je afhakers binnenboord. Gebruik daarnaast verschillende soorten content. Wissel tekst bijvoorbeeld af met afbeeldingen of opsommingen, dat leest fijner en is ook nog eens veel duidelijker!

Lezers zijn snel afgeleid, helemaal online! Ze vliegen van de ene naar de andere afspraak en scannen teksten vaak vluchtig, op zoek naar de gewenste informatie. Tussenkoppen zijn dus essentieel. Zo is het in één oogopslag duidelijk waar de lezer moet zijn. 

Let op: maak gebruik van de structuur zoals die aanwezig is in jouw CMS (het inhoudbeheersysteem van je website). Dat maakt niet alleen de hiërarchie duidelijk, maar Google kan jouw blogpost ook beter indexeren. Jouw kopteksten zijn namelijk belangrijk voor het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten. Koptekst 1 is daarbij vanzelfsprekend de belangrijkste. De rest kun je op een logische manier indelen met subkoppen, maar ze moeten wel meerwaarde bieden.

3.3 Ga de interactie aan

Ook al hebben we nóg zoveel kennis in huis over ons product of onze dienst, het is altijd goed om feedback te vragen aan je lezers. Wat vinden zij van je blog? Was het nuttig, of hebben ze misschien een andere visie? Je kunt onderaan je blogpost een plek creëren voor reacties (zie ↴). Je kunt hier ook heel goed social media voor gebruiken.

Hier liggen onwijs veel kansen! Zo weet ik (nu) als community manager, dat organisaties doorgaans slecht en laat reageren op ontvangen berichten. Dit kan ik onderbouwen d.m.v. een onderzoek van Sprout Social waaruit blijkt dat slechts 11% van de bedrijven reageert met een gemiddelde reactietijd van maar liefst 10 uur. Terwijl 70% van de consumenten na een interactie eerder geneigd is een aangeprezen product of dienst te gaan gebruiken.

Reageer dus snel en ga die interactie aan! Dit kun je overigens reactief, maar ook proactief doen. Geef je wel eens complimenten? Je zou ook subtiel kunnen reageren met een link naar je eigen blog:

“Hoi Marieke, wat een interessante blog! Gaaf om te zien dat je het onderwerp ook aanhaalt. Ik heb een blog geschreven die nog wat dieper ingaat op [….]: https://….. ”.

Maar de interactie is op nog veel meer zaken van positieve invloed. Zo vergroot je het organisch bereik en de vindbaarheid van je blog (ook wel: engagement), kun je algoritmes verslaan en kun je een voorkeurspositie verdienen. 

Stap 4. Tone of voice 

Ook mega belangrijk! Zeker omdat we nu bijna bij de call to action zijn aangekomen. Gebruik een actieve tone of voice en houd het simpel! Helemaal oké, als je wilt laten zien dat je kennis van zaken hebt. Maar waak ervoor dat je jargon, afkortingen of lange, lastige zinnen gebruikt. Die zijn voor jou misschien zo klaar als een klontje, maar voor een ander spreek je Chinees. Bovendien doet het afbreuk aan het vertrouwen. Niemand wordt blij van moeilijke woorden en ingewikkelde teksten. Je wilt je doelgroep toch helpen? Schrijf dan in voor iedereen begrijpbare taal.

Houd tijdens het schrijven daarom rekening met het volgende:

  • Gebruik korte zinnen;
  • Gebruik koppen en tussenkoppen;
  • Maak het duidelijk met voorbeelden;
  • Vermijd jargon;
  • Schrijf actief.

Lezers zijn daarnaast gesteld op (positieve) triggerwoorden, zoals; Geweldig, Gegarandeerd, Gratis, Gemakkelijk, Veilig, Krachtig, Essentieel, Ontdek, etc.

Twijfel je of jouw blog goed leesbaar is? Laat je blog lezen aan iemand in jouw omgeving die niet per se het onderwerp hoeft te kennen en vraag feedback. Simpel, maar zo belangrijk!

Stap 5. Call to action (CTA)

Een blogpost schrijf je (als het goed is) niet voor niets. Natuurlijk wil je ook dat je ze tot acties leiden. Bedenk daarom altijd wat de volgende stap voor de bezoeker moet zijn en voeg een call to action toe.

Vraag jouw lezers bijvoorbeeld om:

  • Een reactie achter te laten 
  • Je blogpost te delen (in ruil voor…?)
  • Zich in te schrijven voor je nieuwsbrief
  • Een andere blogpost van je te lezen
  • Je product of dienst te bekijken

Waar je de CTA plaatst hangt af van de inhoud van je blogpost én van je CTA. Wil je inschrijvingen voor je nieuwsbrief verzamelen of een product/dienst verkopen? Dan kan het handig zijn om de CTA niet aan het einde van de blogpost te plaatsen, omdat niet al je bezoekers tot het einde zullen lezen. Als je wilt dat jouw bezoekers een reactie achterlaten, dan is het wél logisch dit aan het einde van je blogpost te vragen.

Stap 6. Sharing is caring

Samen heb je niet alleen veel meer kennis, je bereikt ook nog eens veel meer! Een andere gouden tip is dus, als het even kan: zoek de samenwerking op met mensen / bedrijven die jouw verhaal kunnen versterken. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je jouw doelgroep ermee verder helpt. 

Een voorbeeld; stel, je verkoopt televisie toestellen. Je hebt een breed assortiment met veel maten, merken en opties. Met jouw nieuwe blog help je consumenten bij het maken van de juiste keuze. Je hebt alleen minder verstand van muurbeugels en biedt zelf geen montageservice aan. Door een blog samen te schrijven met een specialist in muurbeugels (en montage), help je jouw potentiële klant van A tot Z. Zo kunnen ze op 1 plek terecht voor zowel de beste televisie als de bijpassende muurbeugel (inclusief montagetips). [BRON]

Daarnaast is het plaatsen van externe links in jouw blog goed voor jouw vindbaarheid. Daarmee laat je -volgens Google- zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en dat wordt gewaardeerd! Zorg wel dat de externe links in een nieuw tabblad openen. Zo raak je lezers niet kwijt wanneer ze op de link klikken.

Ook kun je jouw lezers vragen je blog te delen. Allicht kan de informatie uit jouw blog voor hun vrienden of familie interessant zijn. Jij creëert hiermee een groter bereik, wat de vindbaarheid op Google weer kan verbeteren.

Gebruik tot slot social media om je blog te delen! Hier haal je (zeker in het begin) het meeste verkeer vandaan. Waak er wel voor dat je irritatie opwekt door dezelfde post op verschillende kanalen te plaatsen; varieer met je boodschap, en pas deze aan aan de doelgroep van het desbetreffende kanaal. Zo gebruiken mensen LinkedIn heel anders dan Instagram of Facebook. Het zijn ook totaal verschillende media.

Stap 7.  Vergeet je SEO niet

Last but not least: check je SEO instellingen. SEO betekent in het kort: zoekmachineoptimalisatie. Dat wil zeggen, je website zó verbeteren, dat de zoekmachine hem beter kan lezen en zo de waarde goed kan inschatten.

Als je werkt met WordPress maak je waarschijnlijk gebruik van Yoast. Dit is een plugin waarmee je jouw blog eenvoudig voor zoekmachines kunt optimaliseren, en die jou gericht verbeterpunten geeft om zo het maximale effect uit je blog te halen! 

Ik moet echter wel één kanttekening plaatsen. Als je gaat starten met bloggen om bovenaan in de zoekresultaten te komen, dan is de kans groot dat jouw inspanningen niet genoeg gaan opleveren. De kans wordt steeds kleiner dat je je doel bereikt, wanneer je een blog uit je mouw schudt en daar relevante keywords tussen propt.

Wil je mijn advies? Vergeet bezoekersaantallen en de positie van je blog, maar focus je op de inhoud / (relevantie). Relevantie staat namelijk met stip op nummer 1. Waarde toevoegen, dáár kun je jouw doelgroep mee helpen en jezelf onderscheiden ten opzichte van het gros dat denkt in bezoekersaantallen.

En, heb ik je kunnen helpen? Heb je wat gehad aan mijn tips voor een effectieve blog? Ik zou het erg waarderen als je even een reactie achterlaat of deze blog deelt met jouw omgeving!

Mis je iets of heb je nog vragen? Ik ben gek op feedback!

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.