Het is heel waardevol als je houvast voor jezelf én jouw doelgroep kunt creëren door het kiezen van duidelijke topics. Bovendien maakt dit content creëren extra leuk! Met dit blog wil ik je enthousiast maken en op weg helpen de juiste topics voor jouw merk te bepalen.

Als bedrijf kun je overal content over maken, maar die onbegrensdheid levert vaak meer frustratie op dan dat het iets goed oplevert. Hoe meer keuze, des te sneller is de authenticiteit eraf en zie je doelgroep dan nog maar eens te inspireren. De oplossing? Contentpijlers!

Wat zijn contentpijlers?

Voordat ik je daar een antwoord op ga geven, is het goed om eerst het begrip “content” toe te lichten. Content is in het kort: inhoud. In de uitgeverijwereld of op het internet wil het zeggen: het geheel aan informatie-inhoud (tekst, plaatjes, formulieren, links, etc.) dat een organisatie op een website, in een publicatie of in een database wil communiceren.

Waar “content” een containerbegrip is, gebruik je “contentpijlers” om de inhoud van jouw communicatie te specificeren en te structureren. Contentpijlers zijn namelijk de thema’s of onderwerpen waar jij je met jouw communicatie op gaat richten, die in één lijn liggen met jouw doel, missie en visie.

Waarom zet je contentpijlers in?

Om een sterk en consistent beeld van je merk neer te zetten is het belangrijk om keuzes te maken m.b.t. de thematiek van je content. Je moet contentpijlers zien als inhoudelijke categorieën waarin je je content onderverdeelt. Ze komen voort uit je strategie: wie ben je, wat doe je, waar sta je voor, voor wie maak je jouw content en met welke betekenisvolle boodschap. 

In het geval van mijn klant Five Guys hebben de contentpijlers geholpen om de content te structureren. Handig voor onszelf, maar ook voor onze doelgroepen om ze gemakkelijker naar de ‘onderwerpen’ te laten navigeren op onze Instagram, website, blogs, e-books, infographics, etc.

Hoe bepaal je de inhoud van je contentpijlers?

Het is bij het bepalen van je contentpijlers belangrijk om onderscheid te maken tussen de inhoud en de vorm. Voor je het weet ben je namelijk al bezig met de vorm, terwijl contentpijlers echt betrekking hebben op de inhoud. Pas wanneer je de contentpijlers hebt bepaald ga je je bezighouden met de vorm van je content.

Je kunt je bij de ontwikkeling van contentpijlers laten inspireren door andere bedrijven. Een goed voorbeeld is Psychologie Magazine. De redactie werkt met 4 contentpijlers: psyche & gezondheid, relaties, werk & talentontwikkeling en opvoeding. De thema’s komen duidelijk terug op social media en in het tijdschrift, zodat lezers weten wat ze kunnen verwachten. Dit kweekt vertrouwen. Bovendien versterkt het de mogelijkheid om een consistent beeld van je merk neer te zetten. [BRON]

Hoe kom je aan de juiste pijlers voor jouw merk?

Heel simpel: keuzes maken! Kies er minimaal 2 en maximaal 6, om ervoor te zorgen dat je niet alsnog alle kanten op gaat, maar wel zo, dat er ook geen relevante onderwerpen blijven liggen. De beste manier om te kiezen is door je ideale klant centraal te zetten; wat houdt jouw klant écht bezig? Wat zijn de wensen en frustraties? Voor welk probleem heb jij een oplossing? Welke informatiebehoefte heeft je doelgroep? Speel hier op in met de keuze van je contentpijlers.

Een voorbeeld uit mijn eigen portfolio is dat van Five Guys, waarbij we hebben gewerkt met 5 contentpijlers:

  • UGC*| “Een feest en waardering voor de fans die Five Guys maken tot wat het is door het delen van foto’s, filmpjes, quotes en verhalen.”. Back-translation of: A celebration & appreciation of the fans that make Five Guys what it is by the sharing of photos, film, quotes and stories.
  • Food celebration| “Een viering van ons overheerlijke eten… nooit opgevoerd of opschepperig, gewoon ‘foodporn’ waar onze fans van kunnen genieten.”. Back-translation of: A celebration of our mouth-watering food…. never staged, never boastful, just ‘food porn’ for our fans to enjoy.
  • Crew love| “Petje af voor onze staff… Laten we een licht werpen op de Five Guys-familie die het allemaal werkelijkheid maakt. Niet overdreven, gewoon wat waardering en echte high-fives.”. Back-translation of: Give it up for our crew… Let’s shine a light on the Five Guys family who make it all a reality. Nothing over-the-top, just appreciation and genuine high-fives.
  • Storytelling & Education| “Een download van de manier waarop we dingen doen bij Five Guys. En een inwijding in de wereld van Five Guys. Zoals: nieuwe locaties, toppings, menu-items.”. Back-translation of: A download of the way we do things at Five Guys. And an initiation into the world of Five Guys. Like: new store openings, toppings story, menu items.
  • Urgent Genius| “Krijg een glimp van popcultuur en de wereld om ons heen… The Five Guys gaan voor entertainment, vakanties en vrolijke verhalen.”. Back-translation of: A tap into pop-culture and the world around us… The Five Guys take on entertainment, holidays and fun-loving news stories.

Kun jij ze onderscheiden in de fotogalerij bovenaan de blog? In ieder geval, het resultaat was geweldig. We hadden in no-time een paar duizend volgers op het Instagram account, alleen maar door content te plaatsen op basis van bovenstaande pijlers. De *User Generated Content vloog ons om de oren en we konden kiezen uit de beste plaatjes.

Tot slot kunnen contentpijlers dienen als kader om binnen een kennissessie of brainstorm gefocust nieuwe input te verzamelen voor je content. Je hebt als het ware de kapstok, waar je vervolgens allerhande subtopics aan kunt hangen. Maar ook om duidelijke keuzes te maken over wat je juist niet gaat publiceren.

Kortom, het geeft een hoop helderheid waardoor je je met meer gemak kunt focussen, en het scheelt een hoop frustratie en gedoe!

Support nodig bij het bepalen van contentpijlers voor jouw merk?  Laat het me weten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.